Hoe belangrijk is de eerste pagina in SEO?

Geplaatst op 06-12-2021

Al geruime tijd zingt de mantra dat de eerste pagina en zelfs de nummer 1 positie in Google en andere zoekmachine de belangrijkste tool is voor de website eigenaar. Maar, hoe belangrijk is deze eerste pagina nu eigenlijk in SEO of zoekmachine marketing? We gaan er in dit artikel dieper op in waar we aandacht besteden aan onpage SEO, linkbuilding en externe marketing om website bezoekers aan te trekken.

Zoekmachine marketing maakt gebruik van een interessant gegeven. Een website die hoog in de zoekresultaten van de zoekmachine terecht komt kan als het ware gratis klanten naar de website toe trekken. Voor veel webmasters klinkt dit als muziek in de oren want het maakt marketing bijzaak terwijl men zich weer kan richten op de core business. De grote vraag is echter of dit wel waar is en of men na het bouwen van een website niets meer hoeft te doen aan marketing.

Laat er geen misverstand over bestaan. De eerste pagina in Google is wel degelijk belangrijk. Het is het eerste wat een bezoeker ziet en levert daarmee over het algemeen een grote hoeveelheid bezoekers op. Maar of deze bezoekers bijdragen aan het resultaat van de pagina is maar de vraag. In de marketing spreekt men vaak van het principe market, message, media. Hiermee wil men zeggen dat de juiste doelgroep via de juiste media door de juiste berichtgeving kan worden aangesproken om succes te vergroten. De vraag is daarom of de ideale klant wel gebruik maakt van de zoekmachine… In ieder geval kan de eerste pagina in Google een bijdrage leveren aan het succes van de onderneming, het is echter onverstandig om slechts op een marketing methode in te zetten. Zeker wanneer er zo veel verschillende manieren zijn om klanten te werven.